26 juli 2007

Tidlig innsats for livslang læring


Nedafor følger et innlegg som Birgit Eggen og jeg har hatt i Tønsbergs Blad 6. juli:


Birgit Eggen

Fjerdekandidat for SV i Tønsberg, medlem i Utvalg for Oppvekst

Lars Egeland

Ordførerkandidat for SV


Tidlig innsats i barnehage og skole er oppskriften på å hindre at vi får skoletapere. Dette er hovedbudskapet i stortingsmeldinga "- og ingen som sto igjen og hang" som kunnskapsminister Øystein Djupedal la fram før jul. Nå vil SV i Tønsberg gjøre dette om til praktisk politikk. Vi bruker altfor mange ressurser på å forsøke å reparere skader, mener Djupedal. Hovedinnsatsen når det gjelder spesialpedagogikk i Norge, brukes på ungdomstrinnet. Men det er i barnehage og de første årene på skolen at vi kan forhindre mye av det vi må reparere i ungdomstrinnet. Det betyr for eksempel at barn som ikke lærer å lese de to første skoleårene, skal få massiv hjelp i stedet for at vi slår oss til ro med at "det nok kommer av seg sjøl". For altfor ofte gjør det ikke det.


For SV er det viktig at tiltak settes i gang så raskt og intenst som mulig etter at problemer og utfordringer er oppdaget. Vi trenger en systematisk kartlegging av førskolebarnas språkutvikling. De som har vansker må få stimuleringstiltak, både i- og utenfor barnehage, for å bedre språket. Støttetiltak for elever med problemer må prioriteres i de første trinnene av barneskolen i stedet for i de siste. Rådgivningstjenesten i grunnskolen må omorganiseres for å sikre gode utdanningsvalg og gjennom det redusert frafall fra videregående opplæring.Alle elever skal få nødvendige grunnleggende ferdigheter. Men her svikter systemet i dag. Vi ser en klar sammenheng fra barn som sliter med mangelfull språkutvikling allerede i førskolealder til dem som dropper ut av videregående. Skolen viderefører og til dels forsterker allerede eksisterende forskjeller, i stedet for å utjevne ulikhet. Dette må vi endre.


Kvalitet i skolen har vært en hovedsak for SV i Tønsberg i mange år: Vi har kjempet mot reduksjon i antallet ansatte, vi har slåss for læremidler og gode lokaler. Vi har ment at det ikke er noen motsetning mellom at barna skal lære sosiale ferdigheter og faglig kunnskap. Vi har slåss for fellesskolen som et alternativ til privatskolene. Nettopp fordi vi er så sterke forkjempere for den offentlige skolen må vi også ta affære når vi ser at skolen ikke er god nok. Det er et faktum at skolen fortsatt reproduserer ulikheter. Det er 80 ganger så stor sjanse for at du blir lege hvis faren din er lege, enn hvis faren din bare har grunnskoleutdanning. Tidlig innstas for å forhindre skoletapere, er et tiltak mot sosial ulikhet. SV har tatt dette spørsmålet opp i Utvalg for Oppvekst som vedtok at det skal lages en rapport til utvalget om hvordan vi i Tønsberg kan følge opp intensjonene og forslagene i stortingsmeldinga.

Ingen kommentarer: