26 juli 2007

Ikke flere, men sikrere veier

En politisk kommentar skrevet til distriktets store avis:

Ikke flere, men sikrere veier

Av Lars Egeland, ordførerkandidat for SV i Tønsberg

I et intervju med Tønsbergs Blad sier jeg at det ikke er så galt at vi må kjøre mer sakte fordi det er huller i veien. Det betyr ikke at jeg mener at veiene skal forfalle. Tvert i mot: Veiene må tas vare på for å verne liv og helse. Det er viktigere enn å gi folk muligheten til å kjøre fortere og mer.

Skal vi klare å kutte klimagassutslippene, må vi blant annet redusere biltrafikken. Hvordan vi skal få det til, er viktigere enn å diskutere hvilke nye veier som bør bygges. Den rød-grønne regjeringa har levert samferdselsbudsjett med rekordbevilgninger til vei i Vestfold. Framfor å kreve enda mer penger, bør vi se på hvordan pengene brukes.

I Vestfold har SV gjennom mange år pekt på behovet for bedre vedlikehold av fylkesveiene. Vedlikeholdet er blitt ofret til fordel for bygging av ny E-18 som også har skjøvet ut viktige veitiltak som for eksempel ville ha bedret sikkerheten for de myke trafikkantene.

I Tønsberg har SV stadig foreslått tiltak for å fremme trafikksikkerheten. Det gjelder forslag om reguleringer av gatenettet og om opprusting av sentrumsgater med for eksempel brostein. Brosteinen er miljøvennlig, slitesterk, og kan brukes som et middel for å hindre at biler kjører for fort der hvor de skal kjøre sakte. På fortauene må det selvsagt tilrettelegges for bevegelseshemmede. En opprusting av veinettet bør like mye dreie seg om bygging av sykkel og gangstier, som bare å bedre framkommeligheten for bilen. Fysiske hindringer i form av svinger, innsnevringer viser seg å være nødvendige tiltak for å bedre sikkerheten både for fotgjengere og bilister.

SVs mål er ikke mest mulig asfalt, men sikre veier som tar deg fram dit du skal.

Ingen kommentarer: