19 oktober 2006

Kampen for Vestfoldbanen

Den store skuffelsen i et ellers godt statsbudsjett var at det ikke kom midler til oppstart av bygging av parsellen Barkåker-Tønsberg på Vestfoldbanen. SV har gjennom mange år kjempa hardt for dette.

Det ble bevilget i overkant av 80 millioner til planleggingsmidler til Jernbaneverket. Det betyr at det er penger til å foreta grunnerverv og planlegge oppstart på bygginga av Barkåker-Tønsberg. Men det har ikke noe for seg å gjøre det hvis vi ikke veit at det kommer penger til å bygge for fullt i 2008. SV og AP går nå sammen for å få Transportkomiteen på Stortinget til å gå inn for en budsjettmerknad om dette.
Teksten som SV og AP har foreslått er følgende:

Fellesformuleringer vedrørende gjennomføring av Barkåker - Tønsberg

I Soria Moria erklæringen gjøres Nasjonal Transportplan til regjeringens programforpliktelse. I Vestfold er strekningen Barkåker - Tønsberg i NTP satt som prioritet èn.
Det er en prioriteringsrekkefølge som enstemmig er bekreftet av Vestfold fylkesting, BTV- rådet og nylig bekreftet av jernbaneverket i deres reviderte plan for neste NTP - periode.

Vi vil derfor be samferdselskomiteen påse at 20 millioner fra planleggingsmidlene blir avsatt til sluttplanlegging, grunnerverv, anbud/ kontraktsinngåelse og annleggsstart på strekningen Barkåker - Tønsberg i budsjettet for 2007 og at dette følges opp i 2008 i tråd med NTP`s forutsetninger.

Sonja Mandt Bartoldsen (AP) og Michael Bo Bergman (SV)

Ingen kommentarer: