25 juni 2007

Lære av Bremen

I Bremen har man satset på alternativer til privatbilen. Målet er å skape en reinere by med mindre bilbruk og mindre CO2-utslipp. Det er Naturvernforbundets blad Natur & Miljø som forteller dette i sitt siste nummer.

Sjøl om Bremen er en mye større by enn Tønsberg, er det ting vi kan lære. Bare 41 % av persontransporten i Bremen foregår med personbil. I Tønsberg er personbilen andel over dobbelt så stor, til tross for at de fleste turene er innen et par kilometer. Bremen har en kollektivandel på 17 %, mot under 4 i Tønsberg.

Bremen har satset på alternativer til bilen. Blant annet tilbyr de en ordning med såkalte mobilpunkter. Der møtes trikk, buss og taxi. I tillegg er det sykkelparkering. På mobilpunktet kan du også hente deg en bil hvis du er med i Bremens bildelingsordning. Da garanteres du tilgang til bil når du trenger det, for eksempel til store handleturer eller turer ut av byen. I Bremen har man klart å gjøre det attraktivt og rimelig å la være å bruke bilen.

Bremens hovedproblem er det samme som i Tønsberg: Selv om folk som bor sentralt reiser kortere enn folk som bor for eksempel i indre Vestfold, så deltar de på flere aktiviteter pr dag enn folk ute i regionene. Derfor er det viktig at aktivitetene foregår i nærheten av der folk bor, eller i hvert fall slik at man kan reise dit på en rask og effektiv måte, uten å måtte bruke bil. Det er mulig hvis det finnes politisk vilje til å satse på noe annet enn personbilen.

Lars Egeland
Ordførerkandidat for SV i Tønsberg

1 kommentar:

Yngvild sa...

jeg er enig, men hva om vi starter med en litt mer fordøyelig løsning. Jeg vet ikke om du har hørt om bilringen i Bergen? Dette er et konsept som har vokst over de siste årene. Konseptet går ut på at en del mennesker går sammen om å eie en andel i bilene som står plassert rundt om kring i Tønsberg, noe som kanskje fungerer best i sentrumts området, men som også kan funke godt på tettsteder som Ringshaug, Presterød og Eik. Si du er 100 personer i ringen, de eier 20 biler som rulerer etter behov. Det høres kanskje slitsomt ut, men da er man jo i prinsippet 5 personer på en bil. Du finner mye om det på nettet. Jeg syns det